Glasbeniki opozarjajo na mikroskopski zaslužek iz pretočnih platform

17. decembra, 2020

Glasbeniki se upirajo. Po vsem svetu so povzdignili glas, da bi opozorili na mikroskopski zaslužek, ki ga ustvarijo s pretakanjem. Avtorji besedil, umetniki, igralci in producenti vseh vrst so začeli preučevati panogo in pozivali k reformi, preglednosti in pravičnosti.
Pretakanje v resnici deluje in prinaša zaslužek samo za največje zvezde in velike založbe. Namesto da bi prejeli neposreden znesek za prodajo, tako kot pri prenosih ali fizičnih nakupih, gre za sistem “zmagovalec prejme vse”. Način delovanja je, da se skupni prihodek vsakega naročnika pretakanja deli s “tržnim deležem”. Ko recimo Bruno Mars izda album, ga zaradi njegove popularnosti, algoritem avtomatsko potisne na vrh vseh seznamov predvajanj in pretočnih vsebin, kar pomeni, da se bo na vsakem telefonu pojavil vedno na vrhu. Na koncu bi lahko dobil 5% celotnega denarja iz pretočnih vsebin. Pravzaprav bo njegova založba vzela teh 5%. Bruno bi na koncu lahko videl približno 20% tega denarja. “Preddigitalni” umetniki oziroma umetniki, ki imajo pogodbe spisane pred obdobjem digitalnih pretočnih platform, morda ne bodo dobili ničesar, četudi se njihova glasba pretaka.

Že pred pandemijo koronavirusa so glavne založbe, s pretakanjem, zaslužile skoraj 20 milijonov dolarjev na dan. Letos se je močno povečalo število naročnin na pretočne platforme, saj se oboževalci obračajo na platforme, kot sta Apple Music in Spotify, da si popestrijo čas zapovedane socialne distance. Tri glavne glasbene založbe Sony, Warner in Universal, imajo v lasti približno tri četrtine glasbe, ki se je kdajkoli ustvarila, tako da bodo s tem sistemom vsak mesec “pospravile” približno tri četrtine vseh prihodkov od pretakanja. Ostalo si delijo neodvisni ali samozaložniški umetniki.

Zdi se, da se ob vseh obljubah digitalne demokratizacije glasbe, dogaja ravno nasprotno. Za neodvisnega umetnika s predano publiko sistem ne deluje. In tudi ne deluje za zveste oboževalce. Če ste ljubitelj elektronike, jazza ali metala, verjetno izvajalci, ki jih imate radi in jih poslušate, ne bodo videli niti centa vaše naročnine.

Pretakanje je prihodnost, toda za zagotavljanje bogate in kulturno raznolike glasbene prihodnosti mora biti neodvisna, alternativna glasba sposobna obdržati glavo nad vodo. Seznam predvajanja v pretočni aplikaciji izvajalcem ne plača tako, kot bi, če bi se pesem predvajala na radiu.
Glasba mora biti divja in raznolika, biti mora iznajdljiva in izvirna ter mora biti ekonomsko vzdržna. Pretakanje, kakršno je trenutno, zagotavlja manj kot kapljico za umetnike, ki jo ustvarjajo.

Vir: The Guardian